Nieuwsbrief:

Historie per merk

 
Historie van HARLEY-DAVIDSON
1903
1903: Start van Harley-Davidson
William S. Harley en Arthur Davidson maken in Milwaukee, Wisconsin, hun eerste Harley-Davidson motorfiets met 400cc. In het eerste productiejaar worden 3 motoren gebouwd. Walter Davidson start ook bij het bedrijf.Harley-Davidson schuur
1906-1906: Silent Grey Fellows
De kleine schuur achter in de tuin van de familie Davidson wordt vervangen door een nieuw fabrieksgebouw op de plaats waar vandaag de Company Headquarters gevestigd zijn,West Juneau Avenue in Milwaukee. De eerste productcatalogus wordt uitgebracht en de naam Silent Grey Fellow wordt het eerst gebruikt voor de 1-cilinder met een klep aan de uitlaat waarmee meer vermogen kan worden verkregen. Met deze klep dicht is de motor erg stil voor die tijd. De motoren zijn of zwart of Renault-grijs, vandaar de naam.Harley-DaVIDSON gREY fELLOWS
1907: De derde Davidson, William A. komt bij het bedrijf.
De derde Davidson, William A. komt bij het bedrijf. foto van l naar r: William Davidson, Walter Davidson, Arthur Davidson en William Harley.Harley broers en Davidson
1908: Eerste politiemotor van Harley-Davidson
De eerste politiemotor van Harley-Davidson wordt geleverd aan de stad Detroit.Detroit Police motoren
1909: De eerste V-Twin
De eerste V-Twin (2-cilinder met hoek van 45°) wordt gebouwd - de 45° hoek is tot vandaag een handels merk van de Company. De eerste motoraccessoires worden aangeboden.

Eerste Harley-Davidson V-Twin
1910: Hill Climbers
het Bar & Shield logo wordt geïntroduceerd. Bij hill climbing races zijn de eerste zeven plaatsen voor coureurs op Harley-Davidson motoren.

Harley-Davidson Hillclimb
1912: Fabriek van H-D wordt groter
De fabriek wordt vergroot tot een gebouw met 6 verdiepingen - een aparte afdeling Parts and Accessoires wordt opgestart. De 1912 Harley - Davidson X8A motorfiets was een veel geavanceerder model dan de eerste motorfiets van Harley-Davidson, gebouwd in 1903.Dat was iets meer dan een fiets met een eencylinder drie pk motor in een buizenframe gemonteerd. In 1912, werd de vraag naar meer vermogen beantwoord met de X8A die werd aangedreven door een 30 cv 4.3 pk motorblok. Een handbediende oliepomp werd toegevoegd en een magneet ontsteking voor gemakkelijker starten.Ook nieuw dit jaar was de "Free Wheel Control ', een van de eerste koppeling systemen van de industrie.  Hiermee werd het geleidelijk optrekken vanuit stilstand mogelijk. De kwestie omtrent het comfort is ook aan de orde. Harley-Davidson kwam met het nieuwe "Full Floating " zadel, waarbij een spiraalveer werd aangebracht in de verticale framebuis bij de zadelpen, terwijl de achterzijde van het zadel werd ondersteund door twee spoelveren.
Al was dit nauwelijks een vervanging voor een echte achterwielophanging, het was zo goed dat Harley rijders er nog 45 jaar genoeg mee namen.Harley-Davidson X8A 1912
1914: Eerste zijspannen te koop
De raceafdeling wordt in het leven geroepen.De eerste originele zijspannen van Harley-Davidson zijn te koop. Een koppeling en rempedalen wordt geïntroduceerd op de een- en tweecilinders.Zijspan Harley-Davidson
1916: de Enthousiast, het klanten magazine, ziet het levenslicht
de Enthousiast, het klanten magazine van Harley-Davidson, ziet het levenslicht.Twee belangrijke ontwikkelingen in de eerdere evolutie van de modellen hebben plaatsgevonden in 1916. Het meest duidelijk is de aanpassing naar een licht gebogen brandstoftank. In het motorblok werden de nokken veranderd van twee naar vier nokken waardoor het maken van aanpassingen aan de kleptiming veel eenvoudiger werd.Harley-Davidson16F
1917: Motor Mechanics Institute voor soldaten
Een derde van de productie is voor het leger. Hiervoor moeten soldaten les krijgen in het vak van Mechanical Engineer en het daarvoor in het leven geroepen instituut is de voorloper van het Motor Mechanics Institute.Harley-Davidson US Army 1917
1918: Eerste Harley-Davidson in Duitsland
De eerste Amerikaanse soldaat rijdt op een Harley-Davidson Duitsland binnen. in het totaal worden er 20.000 motoren door het leger gebruikt, voornamelijk van Harley-Davidson.Harley-Davidson WW1
1919: De Sport Twin (model W)
De Sport Twin (model W) wordt op de markt gebracht, geen klassieke V-Twin, maar een boxermotor waarbij de cilinders in lengterichting liggen. In juli 1919 werd het model W het eerste motorvoertuig van welke aard ook dat de de berg San Antonio, in de buurt van Mount Baldy, Californië wist te beklimmen. Een aannemer reed met een model W 1.200 mijl door Death Valley voor landmetingen locaties voor hotels en spoorlijnen zonder problemen met de motor. De Model W vestigde snelheid records op parcours van New York City naar Chicago en van de grens van Canada-Verenigde Staten naar de grens van Mexico-Verenigde Staten. Een slechte verkoop op de thuismarkt leidde tot het einde van de productie na vier jaar.Harley-DaVIDSON Sport Twin
1920: Harley-Davidson Wrecking Crew
Harley-Davidson is de grootste motorproducent ter wereld met 2000 dealers vertegenwoordigd in 67 landen. Gedurende deze periode sponsorde Harley-Davidson een uiterst succesvolle raceteam, die bekend staat als de "wrecking crew" voor de manier waarop het zijn tegenstanders gesloopt achterliet. Race modellen waren verstoken van dergelijke luxe als verende zadels en zelfs de remmen, en sommigen hadden zelfs speciale overheadklep motoren met twee of vier kleppen per cilinder. Wrecking Crew
1921: W model verkoopt wel in Europa
De eerste BigTwins, een V-Twin met 1200cc, wordt op de markt gebracht. In de JD en FD modellen is een grote keuze aan accessoires verkrijgbaar zoals verlichte tellers, passagierszadel en een claxon.  Het Model W is nooit goed in de Verenigde Staten verkocht en de verwachte toename in motortrijders die zouden gaan rijden op Sport Twins bleek niet uit te komen.

In 1921, twee jaar na de introductie van de model W, begon Indian met het aanbieden van hun Scout, die vergelijkbaar in grootte was, maar sneller en veel populairder. Het model W zou meer kosten dan een tweedehands Ford T model en ongeveer negen tiende van de kosten van de Harley-Davidson een liter V-Twin motor, waardoor het aantrekkelijk noch als basis het vervoer, noch als een sportieve auto. Hoewel het model W goed verkocht in Europa beëindigde Harley-Davidson in 1923 de productie om zich meer te richten op hun eencilinder modellen.Harley-Davidson Sport WJ

1926: de eencilinder Flathead
Er worden nu ook teardrop-vormige benzinetanks op alle modellen gemonteerd.  Sinds 1918 worden er weer 1-cilinders gemaakt (tot 1935), de Flathead 21 (21 cubic inches inhoud). Het Model W is nooit goed in de Verenigde Staten verkocht en de verwachte toename in motortrijders die zouden gaan rijden op Sport Twins bleek niet uit te komen.In 1920, een jaar na de introductie van de model W, begon Indian met het aanbieden van hun Scout, die vergelijkbaar in grootte was, maar sneller en veel populairder. Het model W zou meer kosten dan een tweedehands Ford T model en ongeveer negen tiende van de kosten van de Harley-Davidson een liter V-Twin motor, waardoor het aantrekkelijk noch als basis het vervoer, noch als een sportieve auto. Hoewel het model W goed verkocht in Europa beëindigde Harley-Davidson in 1923 de productie om zich meer te richten op hun eencilinder modellen.Harley-Davidson 1926
1929: 45 V-Twin flathead Model D
De eerste two-cams, met dubbele nokkenassen, komt op de markt in de 1928 JD modellen. De introductie van de 45 V-Twin flathead Model D vind plaats in 1929. Het zal het langst geproduceerde motorblok (tot 1972 op de Servi-car) worden.Servi Car
1935: Depressie en Special Products
Joe Patrelli wint alle 13 dirt track races met de Peashooter. Ondanksa de depressie is Harley-Davidson gericht op de V-twin motoren. Maar de economische malaise dwingt het bedrijf toch om een ​​aantal van de eerdere eencilinder modellen te laten herleven en brengen ze zelfs nieuwe uit. Ook werd het leverprogramma vergroot met industriële motoren, motorfietsen voor speciale doeleinden en de drie-wielige Servi-Car.Joe Patrelli
1936: Knucklehead krachtig en gevoelig
Introductie van de Knucklehead motor met 1000cc cilinderinhoud. Later (1941) komt er nog een 1200cc versie van dit blok, maar in 1947 stopt de productie; de Knucklehead is een krachtig en snel, maar ook gevoelig blok.Knucklehead
1942: Boxermotor voor Harley-Davidson XA
Harley-Davidson kopieert een BMW-boxermotor omwille van de betere koeling in de woestijn, deze Harley-Davidson heeft net als de BMW liggende cilinders die doordat ze uitsteken beter worden gekoeld. Uiteindelijk zijn er 1011 XA's gemaakt, maar geen van deze motoren is uiteindelijk gebruikt door het leger.Harley-Davidson XA
1945: van WLA naar chopper behalve in Rusland
De oorlog is voorbij en Harley-Davidson heeft uiteindelijk 90.000 motoren voor het leger gebouwd, WLA (A van Amerika) en WLC (met de C van Canada). Zelfs Rusland, toen nog bondgenoot van de US, heeft WLA's gekocht in de oorlog. Er zouden ook kleinere aantallen naar het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika, en andere bondgenoten zijn verscheept.Veel WLA's werden vervoerd naar bondgenoten onder het Lend-Lease programma. De grootste ontvanger was de Sovjet-Unie, goed voor meer meer dan 30.000 WLAs. De productie van de WLA zou na de oorlog stoppen maar opnieuw worden gestart voor levering tijdens de Koreaanse oorlog in de jaren 1949-1952. De meest WLA's in het naoorlogse westen na de oorlog zou worden verkocht als overtollig en naar civiel gebruik worden omgebouwd. De vele verkrijgbare motorfietsen zijn erg goedkoop en zouden leiden tot de opkomst van de chopper en andere stijlen, evenals de daarmee gepaard gaande biker cultuur. Menig jonge soldaat zou naar huis komen in de hoop op een Harley-Davidson te rijden zoals hij ook deed in de oorlog. Dit leidde tot een grote naoorlogse populariteit van zowel de motor als het bedrijf in het algemeen. Echter, dit heeft er ook voor gezorgd dat er maar weinig originele WLA's te vinden zijn in de VS of zelfs West-Europa. Een aanzienlijk aantal WLA's werd achtergelaten in de Sovjet-Unie en ofwel opgeslagen of kwam in particuliere handen terecht. Met weinig toegang tot onderdelen, geen chopper cultuur en geen exportmogelijkheden naar het Westen zijn veel van die WLA's bewaard gebleven tijdens de Koude Oorlog. Rusland en andere voormalige Sovjet-landen zijn nu een belangrijke bron van WLA's en onderdelen.Harley-Davidson WLA
1948: Harley-Davidson Panhead
De Panhead motor wordt gelanceerd, met aluminium cilinderkoppen en hydraulische kleplifters, 61 en 74 cubic inch. De Panhead was een Harley-Davidson motorblok met deze bijnaam vanwege de aparte vorm van cilinderkop klepdeksels. De motor is een tweecilinder V-twin waarbij de twee kleppen per cilinder door klepstangen worden bediend. De motor vervind de Knucklehead in 1948 en werd geproduceerd tot 1965 totdat het werd vervangen door de Shovelhead. De "Captain America" chopper gebruikt door Peter Fonda in de film Easy Rider (1969) had een dergelijk blok, net als de "Billy Bike" gereden door zijn filmgenoot Dennis Hopper.Panhead
1949: Voorvering op de Hydra Glide
De eerste hydraulische voorvork wordt geïntroduceerd op de Hydra Glide.Hydra Glide
1952: K model voorloper van de Sportstrer
De lancering van het K-model, een kleiner en sportiever model om te beantwoorden aan de snelle motoren uit England. De K had als eerste Harley-Davidson motor en versnellingsbak in één geheel en is de voorloper van de Sportster en eerste Harley met bewegende achterbrug met vering. In 1952 werden het Model K Sport en Sport Solo motorfietsen geïntroduceerd. De modellen K, KK, KH en KHK van 1952-1956 hadden een flathead blok, terwijl de latere modellen XL Sportster gebruik maakten van overhead kleppen motor. De eerste Sportster in 1957 had veel van dezelfde kenmerken als die van de KH inclusief het frame, spatborden, grote gastank en voorwielophanging.K model
1953: H-D als enige fabrikant in de USA
Indian stopt de fabricage en Harley-Davidson wordt de enige motorfabrikant in de USA.

K model folder

1956: Elvis Presley koopt een K model
Elvis Presley koopt een K-model en staat op de cover van the Enthusiast (klantenmagazine).Elvis Presley op K Model
1957: De Sportster komt uit
In dit jaar is de introductie van de Sportster, ondertussen het langst geproduceerde nog bestaande model van Harley-Davidson.Harley-Davidson Sportster
1958: Duo Glide met achtervering
De introductie van de Duo Glide vindt plaats in 1958, die in navolging van de Hydra Glide nu ook achtervering heeft.H-D Duo Glide
1960: Harley-Davidson Topper
Harley-Davidson participeerde met een 50/50 aandeel met het Varees bedrijf Aermacchi. Door een grote belangstelling in the U.S.A. voor snelle en lichte sportmodellen werd het voor Amerika’s grootste fabrikant duidelijk snel te moeten reageren op dit gat in de modellenlijn om hun marktaandeel te behouden. De samenwerking met Aermacchi verliep succesvol waarbij steeds meer produkten de Atlantische oceaan over staken. Op het einde van 1960 vergrootte Harley-Davidson haar aandeel en werd hierdoor eigenaar van het Italiaanse merk. Op dat moment produceerde men al voor 75% voor de Amerikaanse markt. Hieronder ook een, nu wereldberoemde, motorscooter, de 'Topper'. Deze was uitgerust met een trekkoord startmechanisme die u wellicht kent van de grasmaaier.Harley-Davidson Topper
1962: Aankoop bootfabriek
de bootfabriek van Tomahawk wordt aangekocht, de fabriek waar tot op vandaag plastic koetswerkdelen worden vervaardigd. Tomahawk fabriek
1965: 250 cc blok blijft, Electra Glide nieuw op de markt
De verhoogde productie door Harley-Davidson zorgde ervoor dat de productielijnen in Italië tussen de motorfietsen en de vliegtuigen gescheiden diende te worden. De vliegtuigfabriek in Varese werd stand-alone voor het vliegtuigsegment terwijl de oudere werkunits aan de rand van het meer werden gemoderniseerd en verbouwd om aan de grotere vraag naar motorfietsen te kunnen voldoen. Aan het einde van 1962 werd het Alfredo Bianchi duidelijk dat er niet meer vermogen geknepen kon worden uit de 250 cc en voert hij de boring en slag van het blok op naar een ovale 72 mm bij 61 mm. Zodoende nam het vermogen toe tot zo'n 30 pk bij 9,500 rpm (meer dan de regerend wereldkampioen double-knocker Guzzi produceerde) en de toepassing van een vijf-bak liet vol gebruik van dit vermogen toe. Verder in 1965 werd de power nog opgekrikt naar een goeie 34 pk bij 10.000 toeren. Niet slecht voor een push-rod productie racer! Zich bewust van het feit dat er een einde kwam aan het maar eindeloos door verbeteren van het blok had Bianchi ondertussen een nieuw ontwerp klaar. Helaas vond hij Harley-Davidson op zijn pad welke sterk ageerde tegen de plannen van Bianchi. Dit omdat men fundamenteel wilde blijven verschillen van de roadster machines. Harley-Davidson gebruikte zelf een 'Golden Wing' motorblok in hun eigen U.S. recordbrekende sigaar. Het project werd dus niet uitgevoerd. De Electra Glide wordt geïntroduceerd, de naam Electra komt van de elektrische startmotor, later zullen ook de Sportster modellen de elektrische startmotor krijgen.H-D Golden Wing
1966: Shovelhead in plaats van Panhead
In het jaar 1966 vindt de introductie van de Shovelhead 1200cc plaats, een nieuw motorblok dat de Panhead uit 1948 vervangt. Door het herontwerpen van de cilinderkoppen kreeg de Big Twin een beetje meer vermogen. Het klepdeksel leek op een omgekeerde schep, vandaar de "Shovelhead" bijnaam. Aanvankelijk met een volume van 74 kubieke centimeter en later, in 1978, een 80-inch versie. Hoewel het nieuwe Evolution motorblok in 1984 werd gebruikt werden sommige Big Twin modellen in dat jaar nog voorzien van een Shovelhead.
Shovelhead

1969: H-D in de AMF holding
Harley-Davidson wordt opgenomen in de AMF Holding (American Machine and Foundry Company). AMF sneed in het personeelsbestand. Deze tactiek resulteerde in een staking en een lagere kwaliteit van de motorfietsen. De motoren waren duur en inferieur in de prestaties, handling en de kwaliteit ten opzichte van de Japanse motoren. Door het teruglopen van de verkoop en kwaliteit ging het bedrijf bijna failliet. De "Harley-Davidson" naam werd bespot als "Hardly Driveable".AMF H-D
1970: Introductie van de XR750
Introductie van de XR750, een racing SportsterXR 750 TT Sportster
1971: Super Glide, de eerste fabrieks chopper
De eerste fabrieks-chopper rolt van de band, de FX1200 Super Glide met een slanke voorkant (van de Sportsters), gecombineerd met het frame en de motor van de FL's. Deze motor is verkrijgbaar in het wit of het zwart en de zwarte versie krijgt de bijnaam Midnight Train.
Super Glide
1973: De assemblagefabriek van York wordt geopend
De Harley-Davidson assemblagefabriek van York wordt geopend.York assemblagefabriek
1976: Jay Springsteen winst voor H-D in '76, '77 en 1978
De Harley-Davidson traditie op racegebied wordt gecontinueert door Jay "Springer" Springsteen met winst op de AMA Grand National Championship in 1976, 1977 en 1978.
Jay Springsteen
1977: introductie van de FXS Low Rider
Het jaar van de introductie van de FXS Low Rider, met een dragbarstuur en een lage zitpositie. Ook de introductie van de Café Racer, een Sportster met XR frame, geheel in het zwart uitgevoerd, met dubbele schijfrem vooraan. Deze werd slechts twee jaar gebouwd wegens te weinig verkoopsucces.FXS Low Rider
1978: Cagiva koopt van Harley-Davidson
In 1978 verkoopt Harley-Davidson alle Italiaanse activiteiten (de oude Aermacchi fabriek) waardoor alle activiteiten onder deze naam verdwijnen. De koper is in 1978 Cagiva.AMF Harley-Davidson SX175
1980: Kevlar-aandrijfriem
In 1980 worden de motorblokken in rubber gemonteerd op de FLT of Touring modellen. De kettingaandrijving wordt vervangen door een Kevlar-aandrijfriem en is daardoor schoner (geen smering nodig) en heeft minder onderhoud en stelling nodig.Belt drive
1980-2017: Ontstaan van de Harley-Davidson Softail
https://cdn.qonnex.nl/
Ontstaan van de Harley-Davidson Softail
Bill Davis, een enthousiaste Harleyrijder en ingenieur uit St. Louis, ontwierp de softail halverwege de jaren zeventig. Zijn eerste ontwerp, waaraan hij in 1974 en 1975 werkte, had een cantilever-achterbrug die aan de onderkant roteerde en aan de bovenzijde veerde met de veren en schokdemper verborgen onder het zadel. Bij het uitwerken van zijn ontwerp bouwde Davis een prototype op basis van zijn Super Glide uit 1972. Davis patenteerde zijn ontwerp en nam contact op met Willie G. Davidson voor een vergadering in augustus 1976. Davidson was onder de indruk maar deed geen toezeggingen. Davidson antwoordde zes maanden later en liet weten dat het bedrijf het ontwerp op dat moment niet zou kunnen gebruiken, maar er nog steeds in geïnteresseerd was.

Davis bleef het ontwerp ontwikkelen, waarbij het draaipunt en de verende delen zodanig werden aangepast dat de veren en schokdemper zich onder het frame bevonden en het draaipunt zich aan de bovenkant van de driehoekige achterbrug bevond. Hierdoor kon de traditionele Harley-Davidson olietank onder de stoel worden geplaatst. Davis probeerde het nieuwe ontwerp zelfstandig te produceren als de Road Worx Sub-Shock, maar de samenwerking die hij hiervoor had opgezet voldeed niet. Harley-Davidson-directeur Jeffrey Bleustein nam kort daarna contact op met Davis en begon met onderhandelingen om het ontwerp van Davis te kopen. Davis verkocht uiteindelijk zijn patenten, prototypen en machines aan Harley-Davidson in januari 1982. Na verdere tests en ontwikkeling werd Davis's ontwerp geïntroduceerd in juni 1983 als de 1984 Harley-Davidson FXST Softail.
1981: 13 Harley-Davidson leiders kopen naam terug
Op 26 februari kopen 13 Harley-Davidson leiders de zware motordivisie en de naam terug van AMF. De Dyna Wide Glide met brede voorvork en slanke vorkpoten een smal voorwiel maar met highway comfort is leverbaar. De eerste Wide Glide is zwart met vlammen op de tank.Dyna Wide Glide
1982: FXR verbeterd
De eerste uitingen worden zichtbaar van een hernieuwde drang naar verbetering zoals de nieuwe FXR en FXRS Super Glides, met een nieuw frame, rubber-mounted motorblok en 5 versnellingen.FXR Super Glide
1984: Softail modellen rollen van de band
Het geboortejaar van de Evolution motor, een 1340 cc VTwin. Deze motor is stiller, sterker en minder gevoelig voor olielekken dan de shovelhead. Ook is het de start van de reeks Softail-modellen, met het uiterlijk van een hardtail (zonder achtervering  maar met vering in de achterbrug met schokdempers in het frame.
Softail Heritage
1986: Ook Evo voor Sportsters
De Heritage Softail komt uit in het jaar dat ook Harley-Davidson Motor Company succesvol op de beurs wordt gelanceerd. De Sportster modellen krijgen een Evolution motorblok.Spoertster met EVO
1988: Retro ogende Springer Softail
De retro ogende Springer Softail, een model met de klassieke springer voorvork, is het levendige bewijs van Harley-Davidson's eigenwijze kijk op design.Softail Springer
1990: introductie van de Softail Fat Boy
Met de introductie van de Softail Fat Boy lanceert Harley-Davidson een absoluut verkoopsucces en een geheel nieuw motordesign met z'n volle wielen en shotgun uitlaten.Fat Boy
1991: FXDB Dyna Glide Sturgis
De serie Dyna modellen vindt hier het startpunt met als eerste de FXDB Dyna Glide Sturgis, geheel in het zwart uitgevoerd met oranje kleuraccenten.FXB Dyna Sturgis
1992: Het Buell avontuur gaat beginnen
Het Buell avontuur gaat beginnen; de eerste Buell-aandelen worden aangekocht. Harley-Davidson levert Sportster motorblokken aan Erik Buell.Buell 1992
1994: VR1000 in de AMA Superbike
Harley-Davidson stapt terug in de AMA Super Bike Racing met de VR1000, een motor met een V-Twin blok van 1000cc maar in 60° en met vloeistofkoeling.VR 1000 Harley-Davidson
1995: introductie van de Road King
Dit jaar kenmerkt zich door de introductie van de Road King, een klassiek design touring en met de introductie van het eerste elektronische injectiesysteem op de Ultra Classic Electra Glide.Road King 1995
1997: Harley-Davidson groeit.
1996, Het distributiecentrum in Franklin, Wisconsin opent de (rol)deuren. De opening van het Product Development Center naast de fabriek op Capitol Drive en de opening van een nieuwe productiefabriek in Kansas City laten de groei van het merk Harley-Davidson zien.
Development Center H-D
1998: de Dyna Super Glide Sport
Harley-Davidson koopt een meerderheid van de Buell aandelen en bezit 98%. Dit jaar start de productie van de Twin Cam 88 motor met betere koeling, meer vermogen en dubbele onderliggende nokkenassen. Opnieuw een nieuw model, de Dyna Super Glide Sport met zwart motorblok, dubbele schijfremmen voor en een nieuwe rauwe styling.Super Glide Sport
1999: Twin Cam 88
Introductie van het Twin Cam Balanced blok, de Twin Cam 88 met balansassen voor het Softailgamma, want H-D houdt vast aan het rigid-mounted principe waarbij het motorblok vast op het frame wordt geschroefd (dus zonder rubberblokken). De balansassen zorgen voor tegengewicht bij elk toerental en maken de Softail een erg comfortabele motor met klassieke looks.Twin Cam 88
2000: Softail Deuce ziet het levenslicht
De Softail Deuce ziet het levenslicht met een vol achterwiel en 160mm brede achterband, een stretched tank en nieuwe chromen stijlelementen. Harley-Davidson begint met het invoeren van benzine-injectie op Softail modellen.Softail Deuce
2001: Het jaar van de V-Rod
Het jaar van de V-Rod. Een nieuw segment van street race customs wordt geboren. Deze motor is de eerste met aluminium carrosserie en de eerste seriemotor van het merk met een vloeistofgekoeld blok genaamd ‘Revolution’, afkomstig uit de R1000 die op de racecircuits van Amerika getest is en in straatversie 115 pk levert.V-Rod
2002: Open Road Tour
In juli start de Open Road Tour, een rondreizend festival met grootse tentoonstellingen en concerten die het begin zijn van de vieringen van de 100ste verjaardag van het merk.Open Tour
2003: 100 jarig bestaan Harley-Davidson
100 YEARS OF GREAT MOTORCYCLES. Harley-Davidson viert de verjaardag met een lijn Anniversary modellen. Meer dan 250.000 mensen komen naar Milwaukee voor de laatste halte van de Open Road Tour en de Harley-Davidson 100th Anniversary Celebration Party. Er komt een serie motoren op de markt met het verjaardagslogo op de tank en zadel. 100th anniversary logo
2004: De Road King Custom wordt geïntroduceerd
In het modeljaar 2004 krijgt de Sportster familie een rubber motorsteun, een nieuw frame en een bredere achterband. Sommige Sportster modellen krijgen een vernieuwde gastank. De Road King Custom wordt geïntroduceerd. Met zijn lage ophanging achter en breed stuur is de FLHRSI een klassieke Harley-Davidson motorfiets. Andrew Hines van het Screamin 'Eagle / Vance & Hines Harley-Davidson drag racing team pakt zijn eerste NHRA Pro Stock Motorcycle Powerade Championship op de leeftijd van 21, de jongste kampioen in de NHRA geschiedenis. Road King Custom
2005: Looks en nog meer looks
De XL 883L Sportster 883 Low brengt een verlaagde zitpositie naar de Sportster lijn. De FLSTNI Softail Deluxe voegt een slanke look toe aan de Softail lijn en heeft een kleurstelling die doet denken aan 1939 Harley-Davidson motoren. Ook de Softail Springer Classic laat de jaren ’40 looks herleven. Sportster Low
2006: FLHX Street Glide en eerste H-D dealer in China
Harley-Davidson onthult plannen voor een geheel nieuwe museum in Milwaukee. In 2006 komt men met de FLHX Street Glide, een motorfiets ontworpen door Willie G. Davidson naar zijn persoonlijke faforiete motor in de touring lijn. De eerste van de 6-versnellingsbak worden beschikbaar gesteld op de 2006 modellen Dyna  motorfietsen. Ook is er de toetreding tot de familie Dyna van de FXDB / I Street Bob. Harley-Davidson benoemt Beijing Feng Huo Lun (FHL) als de eerste erkende Harley-Davidson dealer op het vasteland van China.FLHX Street Glide
2007: XL 1200N Nightster vind de intrede
Kenny Coolbeth wint zijn tweede opeenvolgende AMA Flat Track Twins kampioenschap. De XL 1200N Nightster vind de intrede in de scène met zwarte velgen en side-mount kentekenplaathouder.  XL 1200 N Nightster
2008: Rocker naar aanleiding van haar 105-jarig bestaan
In 2008 bracht Harley-Davidson de "Rocker" en de "Rocker C(Chroom)" uit naar aanleiding van haar 105-jarig bestaan. Deze behoren ook tot de Softail-familie. De twee opvallendste kenmerken aan deze motoren zijn: ze kunnen zowel als mono-zitter als ook als duo-zitter worden gebruikt door een kliksysteem dat zich onder het hoofdzadel bevindt, en ze hebben een brede achterbrug voor een 240mm-achterband. Kenny Coolbeth pakt zijn derde opeenvolgende Grand National Championship De Touring familie heeft nu een geheel nieuw frame en biedt een langere wielbasis, een lagere zitpositie en een betere wendbaarheid. Het nieuwe Harley-Davidson Museum opent in Milwaukee op 12 juli. Het Museum heeft vitrines met honderden klassieke en custom motoren, interactieve tentoonstellingen en nooit eerder vertoonde films en foto's. In overeenstemming met de traditie komen honderdduizenden motorrijders uit de hele wereld samen op Milwaukee om de 105e verjaardag van Harley-Davidson te vieren. Het entertainment bevat een optreden van onder andere de Foo Fighters en Bruce Springsteen. Datzelfde weekend viert de HOG haar 25 jarig bestaan met een eigen feest.Harley-Davidson Rocker
2009: Verkoop MV Agusta, stop Buell, hallo Tri Glide en Cross Bones
Harley-Davidson maakt bekend dat het stopt met de productie van Buell motorfietsen en besluit MV Agusta te verkopen. Harley-Davidson kondigt uitbreiding in India. Het modeljaar 2009 brengt opnieuw een in productie vervaardigde driewieler met de naam FLHTCUTG Tri Glide Ultra Classic. Ook nieuw is de op geschiedenis geïnspireerde Cross Bones, een af-fabriek bobber.Harley-Davidson Cross Bones
2010: XL 1200 X Forty-eight bobber wordt uitgebracht
In 2010 bracht Harley-Davidson opnieuw een retro bike uit, de Forty-eight of 48, die behoort tot de Sportster-familie met een 1200cc-motor. De naam van deze motor verwijst naar het jaar waarin het het model van de tank, de zogenoemde Peanuttank voor het eerst het daglicht zag. De motor ziet eruit als een Bobber. Kenmerkend is het zeer kleine benzinetankje, vet voorwiel, forward controls en lage zit, waardoor dit model (net als alle Sportsters) aantrekkelijk is voor kleinere personen. Seth Enslow breekt het wereldrecord voor een lange afstand motor sprong op een Harley-Davidson XR1200 op 183,7 meter. Voorheen stond het record op naam van Bubba Blackwell (1999) en Evel Knievel (1975). Sportster Forty Eight
2011: Persoonlijk maatwerk met Harley-Davidson's H-D1
Harley-Davidson levert persoonlijk maatwerk met  Harley-Davidson's H-D1. Hiermee kan een fabriek gebouwde custom motorfiets worden besteld op maat.  Eddie Krawiec wint Harley-Davidson's vijfde drag racing titel voor het 2011 seizoen. H-D 1
2012: Nieuwe modellen Softail en Dyna
 Toegevoegd aan het modeljaar 2012 zijn de nieuwe Softail Slim en Seventy-Two. Ook de  Dyna Switchback wordt geïntroduceerd. Makkelijk om te bouwen van cruising naar touring door de koffers, scherm en sissy-bars te plaatsen. Alsof je twee bikes ineen hebt.Switchback
2014: Harley kijkt naar de toekomst met Project Live Wire
Project LiveWire wordt voorgesteld aan het publiek. Een electrische Harley-Davidson. Net als alle andere fabrikanten moet de toekomst in kaart worden gebracht. Een hindernis die ook Harley-Davidson moet nemen is het beperkte bereik van elektrische motorfietsen. De batterijen moeten worden opgeladen na ongeveer 208 kilometer. Dat kan in 30 minuten tot een uur. Harley-Davidson president Matt Levatich vertelde dat hij verwacht de technologie te verbeteren en dat het bedrijf minder geïnteresseerd is in de onmiddellijke vraag dan in het potentieel op lange termijn.Project Rushmore wordt gestart, een input mogelijkheid voor alle Harley-Davidson rijders om aan te geven wat ze van de motoren vinden. Bedoeld om met deze feedback de motoren aan te passen. Modellen als de Breakout, Street 750, Super Glide Custom XL 1200 T Superlow  en de Dyna Low Rider zien het levenslicht.Project Live Wire
Wist u dat: In de motortaal "Brooklands can" betekent: Benaming voor de typische ruitvormige en afgeplatte uitlaatdemper die is genoemd naar de Brooklandsracebaan (can = blik). De demper werd op dit circuit verplicht ingevoerd om het uitlaatlawaai van de racemotoren te beperken. Het ontwerp stelde aan de uitlaatdemper de eis dat de capaciteit niet minder mocht zijn dan zesmaal het volume van één enkele cilinder van het motorblok van de motorfiets.
© 2000 - 2024 Motoroccasion