Nieuwsbrief:

Historie per merk

 
Historie van AJS MATCHLESS
1897
1897-1931: AJS – Matchless, maar ook AMC?
Vier van de vijf Stevens broers (zonen van een smid) produceerden hun eerste motorfiets in 1897 met een eigen gemaakte motor. Na in 1910 de naam van hun motoren te hebben beschermd dachten ze dat het verstandig was een nieuwe naam voor hun motorfietsen voor te stellen. Na veel overleg hebben ze toenertijd besloten alleen initialen te gebruiken van de broer Jack die twee chrisstelijke namen had. Het nieuwe merk werd geboren genaamd A.J.S. 
De broers werden overgenomen door Colliers in 1931, die een groot assortiment aan machines produceerden. In 1930 had het bedrijf al 117 wereld records op haar naam staan maar had wel financiële problemen. Voor Colliers zakelijk gezien dus een goede partij. Na 1931 waren de enige echte motoren van AJS de Racing 7R’s, Porcupines en de AJS Four.
De handelsnaam van Colliers & Zonen was Matchless, die van oorsprong fietsen produceerden in het eind van de 19de eeuw. De eerste motorfiets is geproduceerd in 1912 en net als AJS en andere fabrikanten werd een groot assortiment aan motorfietsen aangeboden aan het grote publiek. 


1913: JS Zijspanmotoren - Sociable
In 1913 introduceerde A.J.S. een versie van het model D met een zijspan. De zijspankoetswerken werden betrokken van C. W. Hayward, een plaatselijke producent.

Charles Hayward
Charles William Hayward werd geboren in Wolverhampton op 3 september 1892. Hij begon met het werken als een assistent-engineer Joseph Evans, Culwell Foundry, Heath Town. Op de leeftijd van 19 lentes huurde hij een redelijke werkplaats in een kolenpakhuis. Hij nam daarbij een metaalbewerker aan om hem te helpen bij het produceren van mallen voor de handel. In 2 jaar wist hij £2,000 bijeen te verdienen wat in die tijd een hoop geld was. Met de ontwikkeling van de fiets en motorfietsindustrie begon hij met het abriceren van zijspannen met een stalen ronde buis chassis. De verkoop liep goed en Charles zette alles over naar het produceren van zijspankoetswerken. Onder Charles klanten bevond zich o.a. ook Sunbeam. A.J.S. werd een goede klant omdat het D-model een goed verkopend produkt werd.

1938: AMC uit de merken AJS, Matchles, Norton, Francis Barnett en James.
AMC is in 1938 opgericht uit de merken AJS, Matchles, Norton, Francis Barnett en James. De vooroorlogse merken begonnen met het vervaardigen van de 350cc en de 500cc singles, ontwikkeld voor de legendarische oorlogstijd van Matchless G3 voor het leger. In 1948 werden conccurerende modellen van de singles geproduceerd die het bedrijf een memorabele overwinning gaf.
Hoewel de naam “AMC ” later pas gebruikt werd, werd uiteindelijk de AMC-groep een extreem machtige fabrikant met bekende merken als Norton, James en Francis Barnett. AMC is nooit de naam geworden van een motorfiets, maar is alleen als bedrijfsnaam gebruikt. Door zijn tijd heen (beëindigd in 1966) boorde AMC Motorcycles respectvolle namen aan.

1949: Eerste 500 cc twin.
In 1949 werd de eerste Twin (500cc) geproduceerd, later kreeg deze gezelschap van de 600cc en de 650cc in 1956 en 1959. Op de race cicuits werden de Porcupine(500cc forward facing parallel twin), de R7 (350cc o.h.c. single), de G50 (500cc Matchless variant van de R7) en de G45 (500cc vertical twin) geïntroduceerd.

1952-1966: AMC failliet
 Hoewel de naam “AMC ” later pas gebruikt werd, werd uiteindelijk de AMC-groep een extreem machtige fabrikant met bekende merken als Norton, James en Francis Barnett. AMC is nooit de naam geworden van een motorfiets, maar is alleen als bedrijfsnaam gebruikt. Door zijn tijd heen (beëindigd in 1966) boorde AMC Motorcycles respectvolle namen aan. Norton Motors, ltd. werd ingelijfd door AMC en motoren met de merknaam Norton werden geproduceerd door het nieuwe bedrijf. In 1958 werd de in de serie de 250cc en in 1960 en de 350cc opgenomen.  In 1966 is AMC failliet gegaan door de hoge economische druk en werd deze overgenomen door Manganese Bronze Holdings die Norton-Villiers vormden. Men stopte na een aantal jaren met de vervaardiging van viertakt machines.

Een stukje historie: BMW in 1997 - In 1997 werd de R 1200 C-serie geïntroduceerd. Met deze cruiser betrad BMW een pad dat men tot dan toe gemeden had. Cruisers en customs van de Japanse concurrentie hadden intussen allemaal een V-twin motorblok gekregen, om de gelijkenis met het "origineel" van Harley-Davidson zo dicht mogelijk te benaderen. BMW gebruikte een grotere versie van de oilhead-boxermotor en bracht de R 1200 C uit, die meteen een hoofdrol speelde in de James Bond film Tomorrow Never Dies. De machine leek op geen enkele manier op de gangbare cruisers, men had juist zijn best gedaan om de telelever voorvork optisch zo goed mogelijk uit te laten komen, net als de enkelzijdige achterwielophaning, waarbij het paralever-systeem achterwege was gelaten. De R 1200 C werd nog enkele malen opgewaardeerd en er kwam ook een meer toergerichte versie, de R 1200 CL. Er werden in totaal ongeveer 41.000 machines geproduceerd, en in 2004 verdwenen de BMW Cruisers weer van de markt.
© 2000 - 2024 Motoroccasion