Nieuwsbrief:
Nieuwsbericht
02-02-2023
Kawasaki onthult nieuwe Ninja ZX-4R viercilinder Supersport



Kawasaki verrast met de introductie van de nieuwe Ninja ZX-4R. Een compleet nieuwe toevoeging aan de Ninja legende met een zeer hoogtoerige vier-in-lijn motor en hoogwaardig chassis. Een unicum in de huidige motormarkt.

De Ninja ZX-4R is uitgerust met een compleet nieuw ontwikkelde 399cc viercilinder met een vermogen van 77pk (80pk met Ram-Air). Op dit moment is de Ninja ZX-4R het enige supersportmodel in de 400cc-klasse met een viercilindermotor. De ultra hoogtoerige motor, met een toerenbereik van meer dan 15.000 tpm, produceert een uitlaatgeluid zoals alleen een high-performance viercilinder van Kawasaki dat kan. Onder andere een zeer lichte gesmede nokkenas en gegoten aluminium zuigers maken dit hoge toerental mogelijk terwijl een lichtgewicht vliegwiel zorgt voor een gretige motorrespons. Aan het motorblok is een Assist & Slipperclutch gekoppeld welke van een blokkerend achterwiel bij snel terugschakelen verleden tijd maakt. De SE- en RR-uitvoeringen zijn hiernaast standaard voorzien van een Up/Down Quickshifter.

 



Het chassis is gericht op het leveren van de beste handling en maakt gebruik van technieken en ervaring opgedaan in het World Superbike kampioenschap. Zo zijn belangrijke punten in het chassis zoals de gewichtsverdeling, scharnierpunt van de swingarm en ophanging van het motorblok op de Ninja Superbikes gebaseerd. Het stalen trellis-frame in combinatie met de lange gebogen swingarm zorgen voor een optimale gewichtsverdeling voor en achter en een perfecte balans tussen stijfheid en flexibiliteit. Het geheel is licht, enorm wendbaar en levert de rijder uitstekende feedback.

Aan de voorzijde bevindt zich een ø37 mm Upside Down voorvork met Showa SFF-BP internals, aan de achterzijde is er een schokdemper met horizontale back-link met een progressief veerkarakter. Dit draagt bij aan de sportieve handling van de Ninja ZX-4R. De voorremmen bestaan uit semi-zwevende dubbele remschijven van φ290 mm met radiaal gemonteerde monobloc-remklauwen. Het rempakket zorgt voor veel remkracht en een uitstekend remgevoel en respons.

Geavanceerde elektronische rijhulp is ook aanwezig om te zorgen dat rijders het optimale uit deze nieuwste Ninja kunnen halen. Met de geïntegreerde rijmodi die KTRC (Kawasaki Traction Control) en Power Modes aan elkaar koppelen met keuze uit vier verschillende modi - Sport, Road, Rain en Rider (Manual) - kan de rijder eenvoudig de juiste instelling kiezen die past bij de rijomstandigheden en zijn of haar rijstijl. Het Traction Control systeem kan ook volledig uitgeschakeld worden voor de meest pure rijervaring.

 



Het design van de ZX-4R is onmiskenbaar Ninja. De grote Ram-Air inlaat aan de voorzijde, agressieve dubbele LED-koplampen en Kawasaki Racing kleuren maken hem direct herkenbaar als lid van de sportieve Kawasaki familie. Door de hogergeplaatste clip-ons en goede windbescherming is het voor de rijder makkelijker om lang in het zadel te genieten. De smalle brandstoftank verbetert het gevoel met de motor.

Achter de topkuip bevindt zich een modern 4,3’’ TFT-kleurendisplay. Het scherm is, naast een straatmodus met een grote hoeveelheid informatie, voorzien van een speciale circuitmodus die enkel rondetijden, versnellingsposities en toerentallen vanaf 10.000 tpm weergeeft. De Kawasaki RIDEOLOGY applicatie kan worden gebruikt om verbinding te maken met een smartphone voor diverse functies, waaronder het vastleggen van GPS-route-informatie en belangrijke voertuiginformatie.

In Amerika, Canada, Filipijnen en Indonesië zal de Ninja ZX-4R dit voorjaar al beschikbaar zijn en in de herfst van 2023 wordt het model verwacht in Europa. Prijzen worden later bekend. Tot die tijd kunt u op de hoogte blijven via www.kawasaki.nl
 

Bron: Motoroccasion.nl

Een stukje historie: AERMACCHI in 1951 - Tonti`s eerste ontwerp voor Aermacchi, geproduceerd in 1950, was behoorlijk ongebruikelijk. Het was een lichtgewicht open frame met een 125 cc twee-takt motor welke bij de achtervering was opgehangen. De bagagebox met de vorm van een brandstoftank was gemonteerd vanaf het balhoofd tot onder het zadel om de berijder grip met de knieŽn te geven. Deze was wel los te koppelen. Deze machine werd redelijk populair en een sportversie, waarbij het frame wel gesloten was en de toolbox door een brandstoftank werd vervangen, reed mee in diverse competities waaronder de International Six Days of 1951 en 1952.
© 2000 - 2023 Motoroccasion