Beschrijving | Elke rit een belevenis
Met de VFR1200F gaf Honda eind 2009 opnieuw haar visitekaartje af. En sindsdien zet deze road-sport de standaard in het segment van de sportieve straatmotoren. Het is een ode aan de V4, een motorconcept dat bij Honda al meer dan 30 jaar borg staat voor geraffineerde, sportieve prestaties. Het is tevens een nieuwe mijlpaal, waarbij state-of-the-art technieken zijn gekoppeld aan een origineel, verfrissend design. Maar het is bovenal een motor die door zijn ultieme rijgemak, zijn uitmuntende comfort en zijn opwindende prestaties zorgt dat elke rit een belevenis wordt! En dat geldt helemaal voor het 2012 model, dat op een aantal essentiële punten is verfijnd.
Dual Clutch Transmission
Op sommige dagen heb je zin in de opwinding die een sportieve rijstijl met zich meebrengt, met de tank tussen de knieën geklemd, de rug gekromd en de ogen gefocust op de volgende bocht. Op andere dagen wil je gewoon genieten van het landschap en comfortabel, ontspannen rondtoeren. De Honda VFR1200F DCT biedt daarvoor de ultieme oplossing. Bij deze DCT-transmissie zorgt de elektronica voor perfecte, soepele en supersnelle schakelacties. Daarbij kun je zelf bepalen op welk moment de transmissie schakelt, maar je kunt het ook aan de elektronica overlaten. En ook dan heb je nog twee mogelijkheden: In de sportieve S-stand zijn de schakelmomenten gericht op de maximale prestaties, in de D-stand wordt de schakelkarakteristiek automatisch aangepast aan de rijstijl van de rijder. Rijd je rustig, dan minimaliseert de elektronica het aantal schakelingen voor een soepel en zuinig rijkarakter. Rijd je sportiever, dan schakelt de elektronica vanzelf over naar een sportiever karakter, waarin vroeger en vaker wordt geschakeld om sneller te accelereren en efficiënter op de motor af te remmen.
De ruimte tussen de dingen
In de Japanse cultuur noemt men het “Ma”. Een voorwerp wordt niet alleen bepaald door zijn vorm en de ruimte die het inneemt, maar ook door de relatie tot andere voorwerpen, zoals de afstand en de vorm van de ruimte tussen de voorwerpen. Deze filosofie is ook gebruikt in het design van de VFR1200F. De stroomlijn is opgebouwd uit kuipdelen, die als lagen over elkaar zijn geplaatst.
De ruimtes tussen de kuipdelen vormen natuurlijke ventilatiekanalen, waarlangs de luchtinlaat en het koelsysteem met frisse lucht worden gevoed en waarlangs overtollige warmte effectief kan worden afgevoerd, zonder dat de rijder hier hinder van ondervindt. Daarnaast zorgen deze ruimtes dat het kuipwerk ook optisch een luchtige en lichte indruk maakt, hetgeen de VFR1200F een hoge mate van elegantie verleent. Een bijzonder fraaie afwerking, waarbij bijna nergens boutjes en schroeven te vinden zijn, geeft dit design tevens een zeer geraffineerde uitstraling.
Bijzondere V4
De Honda VFR1200F wordt aangedreven door een 1.237cc metende V4, die maar liefst 127 kW (173 pk) levert. Opvallend is dat de cilinders van deze V4 niet gelijk verdeeld zijn. Normaal staan cilinders 1 en 3 voor en cilinders 2 en 3 achter, maar bij de VFR zijn de twee middelste cilinders heel dicht tegen elkaar in de achterste cilinderbank geplaatst, terwijl de voorste twee cilinders verder uit elkaar staan.
Dit maakt het motorblok aan de achterzijde zeer compact, waardoor het frame van de VFR1200F ook zeer smal kon blijven. Dat geeft de rijder meer ruimte en betere controle over de machine! Bovendien zorgt deze meer symmetrische bouwwijze van de V4 voor een betere balans en een fijner stuurgedrag.
Phase-Shift krukas
V-motoren beschikken uit zichzelf over een uitstekende, trillingsvrije motorloop, wanneer de twee cilinderbanken onder een hoek van 90° staan. Een dergelijke bouwwijze maakt een motorblok echter onhandig groot. Honda koos daarom voor een veel compactere blokhoek van 76°.
Door elke drijfstang vervolgens op een aparte kruktap te zetten en die 28° ten opzichte van elkaar te verdraaien, biedt het nieuwe V4-blok toch de trillingsvrije loop van een 90° configuratie, zonder dat daar balansassen voor nodig zijn. Daarnaast zijn er nog dempers in de aandrijflijn opgenomen om resterende trillingen en schokken uit te dempen, zodat de rijder van optimaal comfort kan genieten!
Meer koppel, lager verbruik
De V4 van de VFR1200F levert een zeer indrukwekkende vermogensafgifte. Op hoge toerentallen ontpopt deze krachtpatser zich als een supersportief kanon, dat de rijder op zeer inspirerende acceleraties trakteert wanneer hij het uiterste van zijn motor en zijn capaciteiten vergt. Het merendeel van de tijd zullen sportieve toerrijders echter genieten van het comfort en van het rijgemak dat de koppelsterke V4 te bieden heeft.
Nu nog meer dan vooreen, want voor 2012 heeft Honda de afstemming van de V4 verbeterd. De koppelafgifte is met name tussen 2.000 tpm en 4.000 tpm nog sterker geworden, terwijl ook het brandstofverbruik is verbeterd. Tegelijkertijd is de tankinhoud met een halve liter vergroot, waardoor de VFR1200F nog gemakkelijker grote afstanden kan overbruggen.
Cardanaandrijving
Over lange afstanden gesproken: Wie lange reizen maakt, wil zich onderweg liever niet bezig houden met smeren en stellen van kettingen. De VFR1200F heeft daarom een zeer bijzondere, compacte cardanaandrijving, die wel de voordelen, maar niet de nadelen van een conventionele cardan heeft. De nieuwe cardan voelt zelfs zo licht en neutraal, dat je bijna zou zweren dat er een ketting op lag!
Dat komt doordat het scharnierpunt van de swingarm een stuk lager licht dan het scharnierpunt van de kruiskoppeling in de aandrijfas. Dit verschil elimineert de traditionele cardanreactie. Vlak bij het wiel heeft de aandrijfas een homokineet, die in staat is om de lengteverschillen, die door de verschillende scharnierpunten tussen de achteras en de versnellingsbak ontstaan, op te vangen.
Zadel
De VFR1200F oogstte bij zijn introductie alle lof om zijn ergonomie. Dat had alles te maken met zijn slanke taille, die zorgde dat je bij het stoplicht gemakkelijk met de voeten bij de grond kon. Maar ook met zijn zeer comfortabele buddy, die niet alleen een perfecte vorm had, maar die ook lekker stevig aanvoelde.
Toch hebben de Honda ingenieurs zelfs dit zadel nog weten te verbeteren: dankzij een nieuwe coating van de bekleding biedt het zadel nu nog meer grip en nog meer kwaliteit. Het vernieuwde stikwerk zorgt voor een verfraaiing van het design.
Throttle by Wire
Voor een goede motorloop is de juiste verhouding tussen de hoeveelheid inlaatlucht en de ingespoten hoeveelheid brandstof cruciaal. Draai je het gas te plotseling open, dan kun je de luchtstroming in de motor verstoren waardoor deze hikt of slecht oppakt. Maar niet bij de Honda VFR1200F. Hierbij worden de gaskleppen niet direct door de rijder bediend, maar door het motormanagement.
Met de gasgreep geef je een elektrisch signaal naar de boordcomputer, die vervolgens berekent wat de juiste stand en openingssnelheid van de gasklep is. Dat wordt vervolgens met een elektromotor op de gasklep geregeld. Door dit “Throttle by Wire”-systeem biedt de Honda VFR1200F altijd een directe, maar controleerbare gasreactie en een optimale vermogensafgifte.
Tractiecontrole
Vanaf 2012 profiteert de VFR1200F ook van Honda’s Traction Control System (TCS). Dit systeem meet een aantal parameters en vermindert de vermogensafgifte zodra het detecteert dat het achterwiel door een teveel aan aandrijfkracht of een gebrek aan grip dreigt door te slippen. Het motorvermogen wordt dan in een fractie van een seconde gereduceerd, zodat het achterwiel grip houdt. |