Jager Motoren sinds 2000 actief in de motorbranche
In augustus 2000 heeft Arjan Jager zijn bedrijf Jager Motoren opgericht. Tot 2009 was het bedrijf gevestigd aan de Lavalstraat in Hoogeveen op Industrieterrein de Wieken. Het pand op deze locatie werd echter te klein en vanaf 2009 is Jager Motoren gevestigd in haar nieuwe bedrijfspand op bedrijventerrein De Buitenvaart te Hoogeveen.
De prachtige showroom is zeker een bezoek waard. Op de verkoopvloer van meer dan 2500 m2 staan gemiddeld 300 motoren te wachten op een nieuwe eigenaar. Alle gangbare motormerken zijn vertegenwoordigd en voor elke liefhebber is er voldoende aanbod.
Staat uw motor er niet tussen dan kunt u ons dat via onze website laten weten. U geeft aan wat u zoekt en wij zetten ons in uw droommotor voor u te vinden.
Uiteraard beschikt Jager Motoren over een ruime en moderne werkplaats waar gewerkt wordt met geavanceerde apparatuur en goede gereedschappen. De medewerkers van de werkplaats doen elke dag hun best u weer veilig en met een goed gevoel de weg op te helpen. Indien u wilt kunt u gebruik maken van onze haal- en brengservice door heel Nederland. Ook zijn er mogelijkheden om gedurende de wintermaanden uw motorfiets bij Jager Motoren te stallen.
Op de kledingverdieping vindt u bij Jager Motoren aan de Buitenvaart alle kleding en accessoires die u nodig heeft om goed beschermd op uw motor te stappen. Daarbij speelt het comfort en uiterlijk van de kleding een niet onbelangrijke rol. Daarom zijn we dealer van de merken Alpinestars, Rev ‘it, Shoei, Shark en Scorpion en hebben we een mooie dames- , kinder- en herencollectie van kleding, schoenen helmen en accessoires.
Het gehele team van Jager Motoren te Hoogeveen heet u van harte welkom in haar showroom en werkplaats aan de Buitenvaart 1214. Kijkt u voor onze openingstijden elders op deze website. De koffie staat altijd klaar. Er is een mooie leestafel en kinderspeelhoek aanwezig.
Een stukje historie: HARLEY-DAVIDSON in 1945 - De oorlog is voorbij en Harley-Davidson heeft uiteindelijk 90.000 motoren voor het leger gebouwd, WLA (A van Amerika) en WLC (met de C van Canada). Zelfs Rusland, toen nog bondgenoot van de US, heeft WLA's gekocht in de oorlog. Er zouden ook kleinere aantallen naar het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika, en andere bondgenoten zijn verscheept.
Veel WLA's werden vervoerd naar bondgenoten onder het Lend-Lease programma. De grootste ontvanger was de Sovjet-Unie, goed voor meer meer dan 30.000 WLAs.
De productie van de WLA zou na de oorlog stoppen maar opnieuw worden gestart voor levering tijdens de Koreaanse oorlog in de jaren 1949-1952.
De meest WLA's in het naoorlogse westen na de oorlog zou worden verkocht als overtollig en naar civiel gebruik worden omgebouwd. De vele verkrijgbare motorfietsen zijn erg goedkoop en zouden leiden tot de opkomst van de chopper en andere stijlen, evenals de daarmee gepaard gaande biker cultuur. Menig jonge soldaat zou naar huis komen in de hoop op een Harley-Davidson te rijden zoals hij ook deed in de oorlog. Dit leidde tot een grote naoorlogse populariteit van zowel de motor als het bedrijf in het algemeen.
Echter, dit heeft er ook voor gezorgd dat er maar weinig originele WLA's te vinden zijn in de VS of zelfs West-Europa. Een aanzienlijk aantal WLA's werd achtergelaten in de Sovjet-Unie en ofwel opgeslagen of kwam in particuliere handen terecht. Met weinig toegang tot onderdelen, geen chopper cultuur en geen exportmogelijkheden naar het Westen zijn veel van die WLA's bewaard gebleven tijdens de Koude Oorlog. Rusland en andere voormalige Sovjet-landen zijn nu een belangrijke bron van WLA's en onderdelen.